TUGAS AKHIR SEMESTER
RESENSI NOVEL SALA LELIMANGAN
KARYA SUPARTO BRATA
Disusun
guna memenuhi tugas akhir semester mata kuliah Menulis Kreatif
Dosen
Pengampu : Ibu Prembayun Miji Lestari
Disusun
Oleh :
Novi
Amalyana Sari
2601413077
Rombel
3
PENDIDIKAN BAHASA DAN SASTRA JAWA
FAKULTAS BAHASA DAN SENI
UNIVERSITAS NEGERI SEMARANG
2015
RESENSI
NOVEL SALA LELIMANGAN
A. Identitas
Buku
Judul Buku :
Sala Lelimangan
Penganggit :
Suparto Brata disunting dening Dhanu Priyo Prabowo
Diterbitake dening : Elmatera
Kutha
diterbitake : Jalan Waru 73 Kav 3
Sambilegi Baru, Maguwoharjo, Yogyakarta
Cetakan :
1 Juni 2014
Kaca :
134 kaca
Kandele novel :
viii + 134 kaca
Amba + dhuwur :
14,5 x 21 cm
Warna kertas :Book
paper
ISBN :
978-602-777-807-8
Basa : Jawa yaiku ngoko lan
krama, uga nganggo dialek Surabaya.
Sala lelimangan kuwi sawijine novel anggitane
Suparto Brata sing wis disunting dening Dhanu Priyo Prabowo, novel Sala
Lelimangan diterbitake dening Elamatera ing taun 2014. Novel iki nyeritakake lelakon
kang ana ing taun 1947 yaiku ngenani kahanane Negara Republik Indonesia kang
lagi merdika, mligine ana ing kutha Sala, novel iki uga dilengkapi roman dening
tokoh utamane kang wis bisa nemokake gandhengan yaiku Estuningsih adhine Gusti
Mutu Manikam.
B. Sinopsis
Mokhammad Bakhtiyar utawa kang biasa dikenal dening
nama Bakhtiyar kuwi sawijine pengarang surat kabar kang ana ing surat kabar
Sang Saka. Dheweke kuwi asli saka Surabaya lan netep ana ing Sala karo Adhike
kang isih lungguh ana ing bangku SMP jenenge Jakfar. Bakhtiyar oleh notes saka Letnan Baidowi tentara kang
wis gugur saka front Salatiga kang
dititipake marang Kaswandha. Notes kuwi mau diwehake marang Bakhtiyar amarga
pakone Letnan Baidowi alasane yaiku nalika Letnan Baidowi isih bagas waras,
dheweke kerep ngrasani Bakhtiyar amarga seratane kang bisa gawe mbedhedhege
atine, dheweke kepengin ketemu karo Bakhtiyar nanging durung nganti ketemu
dheweke wis gugur. Amarga Bakhtiyar oleh notes saka Letnan Baidowi, saka notes
kuwi mau dheweke kenal marang Gusti Mutu Manikam yaiku klebu wayah dalem kang
Sinuwun Paku Buwana IX. Sawijine tamu kang ditemoni nalika dheweke ngelayat ing
Puspapuran. Ana ing wayah Sore, Bakhtiyar lagi turu ing kana dheweke ngimpi
aneh, dheweke banjur tangi amarga keprungu swarane adhine kang nggugah awake.
Sore kuwi mau ana tamu utusan saka Gusti Mutu Manikam, Baktiyar banjur siyap –
siyap lan melu tamu mau kang jenenge Biangga adhine Gusti Manikam menyang
daleme Gusti Mutu tanpa nggawa notes saka Letnan Baidowi. Satekane ing daleme
Gusti Mutu, dheweke ditubruk Dhoreng prajurite Gusti Mutu kang lagi metu saka
jero ndalem, Bakhtiyar lan Dhoreng kuwi mau banjur tukaran, lan mandheg nalika
Gusti Mutu krungu banjur ngutus Dhoreng supaya mandheg anggone nantang
Bakhtiyar. Sakwise iku Bakhtiyar diajak Gusti Mutu menyang kursi tengah, niyate
Gusti Mutu nimbali Bakhtiyar amarga dheweke kepengin ngerti isine notes kang
diwehake Letnan Baidowi marang Bakhtiyar, namung Bakhtiyar ora age – age
ngewake notes kuwi mau amarga dheweke kuwatir yen notes kuwi mau tiba ing
tangane wong kang culika. Nanging Gusti Mutu meksa kepengin weruh isi saka
notes kuwi mau, bab kuwi mau kang gawe curigane Bakhtiyar, dheweke ngrasani apa
wanita ayu kang ana ing ngarepe kuwi mau duwe niyat ala. nalika lagi guneman,
keselan suguhan teka. Sing ngladekake sawenehe remaja putri yaiku sedhereke
gusti Mutu saka ibu. Bakhtiyar tratapan nalika nyawang remaja putri mau. Sakwise
Estuningsih remaja putri kang nyuguhake suguhan mau lunga, Gusti mutu nerusake
anggone wawan rembug ngengingi notes saka Baidowi, nanging Bakhtiyar ora patiya
ngrewes, dheweke malah ngematake remaja ayu mau. Banjur Gusti Mutu Manikam
ngaleh anggone wawan rembug, saiki dheweke malah ngrembug babagan Estuningsih
kuwi mau, ngerti ngono Bakhtiyar banjur sadar lan ngalihake wawan rembug
babagan remaja maul an nreusake ngrembug notes. Bakhtiyar mutusake yen notes
kuwi bakal diterake marang Gusti Mutu esuke, amarga alesane arep ditulis dadi
buku dhisik. Ana ing dalan Bakhtiyar mikir ngenani Gusti Mutu, dheweke bingung
apa wanita ayu mau wong kang apik apa duweni niyat ala. nanging kabeh kuwi ora
bisa dijawab dening Bakhtiyar kabeh mung awing – awangane. Tekan ing ngarep
omah dheweke ngerti yen kahanan omahe jeblakan, dheweke jelih – jelih ngundang
adhine, sawise tekan jero omah dheweke ngeti adine sing lagi ditaleni ana ing
kursi lan omahe ambur radul kaya bubar kemalingan, kabeh barang isih utuh
banjur dheweke niliki notes saka Baidowi sing diselehake ana ing ngisor bantal,
lan jebul notes kuwi mau wis ora ana ing panggonane. Banjur dheweke metu marani
adhine, nalika metu dheweke nemokake once kang kaya sing ditemoni nalika
tabrakan karo Dhoreng. Banjur dheweke ngerti sapa mau sing bubar saka omahe
kuwi. Bakhtiyar banjur mbopong adhine menyang rumah sakit Kadipala numpak becak
sing awit mau ngeterake dheweke menyang Mangkuyudan. Sawise ngewehake Jakfar
marang dhokter, dheweke banjur lunga menyang daleme Gusti Mutu lan ngajar
Dhoreng sing wis nyilakani adhine. Nalika tekan omah kang gedhe kuwi dheweke
krungu swara wong wadon kang lagi dirudapeksa dening wong lanang, banjur
dheweke mlebu ruwangan kuwi jebul sing ana ing jero kono kuwi Estuningsih kang
lagi dirudapeksa dening Dhoreng. Dheweke banjur gelut karo Dhoreng amarga
dheweke wis nyilakani adhine lan wis wani ngrudapeksa wing wadon. Krungu rame –
rame banjur Gusti Mutu marani panggonane wong sing lagi gelut mau, banjur
Dhoreng diutus supaya mandeg anggone gelutan. Bakhtiyar blaka ngenani alesane
nggelut Dhoreng ora liya amarga adhine wis dicilakani dening Dhoreng, mula dheweke
ngajar wong elek kuwi. Lan Bakhtiyar nuduh yen sing ngutus Dhoreng kuwi ya
Gusti Mutu, nanging wong wadon kuwi mbantah kanthi alus yen apa kang dituduhake
kuwi salah. Nanging Bakhtiyar meksa nuduh yen kabeh kuwi kelakone Gusti Mutu
kanga wit mau kepengin oleh notes saka Baidowi. Bakhtiyar banjur pamit amarga
wong sing ditudung kuwi ora ngaku, nanging nalika dheweke lagi jangkah keprungu
suara wong wadon kepengin melu muleh dheweke. Wong wadon kuwi Estuningsih,
dheweke keweden marang apa kang lagi wae dilakoni Dhoreng, lan dheweke sejatine
wis ora krasan manggon ing omah gedhe kuwi. Percaya ora percaya yen wong wadon
sing ditamatake awit mau arep melu muleh dheweke. Lan Gusti Mutu uga ngijinake
Estuningsih, banjur cah loro kuwi mau metu saka omah gedhe kuwi lan lunga
menyang keprabon yaiku omahe Bakhtiyar. Ing dalan cah loro kuwi padha menengan,
nanging sakwise rada suwe anggone menengan cah loro kuwi mau banjur padha wawan
rembug. Estuningsih takon marang Bakhtiyar apa dheweke saguh yen Estuningsih manggon
neng omahe, Bakhtiyar ora langsung jawab amarga dheweke isih ora percaya yen
dheweke bakal urip karo wong wadon. Estuningsih ngerti yen ora ana jawaban saka
Bakhtiyar banjur mingsep – minsep. Ngerti kaya ngono Bakhtiyar banjur jelasake
yen dheweke saguh dieloni Estuningsih. Tekan omah cah loro kuwi mau padha wawan
rembug awit ngenani Estuningsih nganti mbakyune. Nalika ngrembug mbakyune,
Estuningsih eling yen dheweke dititipi laying saka wong lanang brewok kang
sejatine Kaswandha. Esuke Bakhtiyar tangi lan krungu swarane wong adon kang
lagi menyanyi, dheweke ora kelingan yen sewengi mau ana wong wadon ing omahe.
dheweke ora ngira yen omah ana wong wadone lan ora kuwi beda. Esuk kuwi sawise
mangan sing wis dihidangna estuningsih, Bakhtiyar banjur ninggalake omah tinuju
kantor kanthi seneng atine amarga neng omahe ana wong wadon kang nunggoni.
Sawise kabeh pakaryan ing kantor wis beres, dheweke banjur lunga menyang
puspapuran arep ketemu karo Kaswandha. Nalila tekan ing ngarep puspapuran
dheweke kelingan yen notes sing digawa Estuningsih wingi bengi ketinggalan neng
omah. Banjur dheweke meksa ketemu karo Kaswandha. Wong wadon kang bukake
lawang, banjur ngomong yen Kaswandha isih turu aja diganggu. Ora suwe Kaswandha
sig diluru metu saka omah lan ngaturi supaya Bakhtiyar mlebu menyang omah, lan
ngenalna wong wadon sing bukake lawang kuwi mau, jebul wong wadon kuwi bojone
Baidowi. Ing kamare Kaswandha, Bakhtiyar akeh wawan rembug. Dheweke kepengin
ngerti akeh ngenani Baidowi lan uga wong – wong kang ana gandheng cengenge karo
Baidowi. Kaswandha uga nanggepi kekarepane Bakhtiyar, lan jawab kabeh pitakone
Bakhtiyar. Nalika arep bali, Kaswandha ngajak Bakhtiyar supaya gelem melu lunga
rapat karo cah – cah TGP. Bakhtiyar banjur nyaguhi pangajake kanca anyare kuwi.
Sawise nyaguhi Bakhtiyar banjur lunga menyang rumah sakit Kadipala karep nemoni
adhine, sedurunge bali Bakhtiyar disanguni bedhil tinggalane Baidowi kanggo
njagani yen ana mungsuh kang neka – neka marang dheweke. Kanthi ngesaki bedhil,
dheweke ngrasa yen apa kang dikarepake kawujud yaiku duwe bedhil. Satekane ing
rumah sakit, Jakfar isih teturon ing dhuwur kasur rumah sakit dheweke urung isa
aweh katrangan babagan sapa wong kang wis nyilakani dheweke amarga nalika wengi
kuwi Jakfar ditempiling wong saka buri, saengga dheweke ora sadar. Niyate
kanggo gawa muleh adhine ora diendahke dening perawat amarga Jakfar kudu nginep
sedina maneh kanggo ngepenake awake. Sawise ngerti adhine, dheweke banjur muleh
lan ngetik karya kang dioleh nalika perjalanan tumuju omah. Tekan omah
Bakhtiyar banjur jupuk ketik, lan ditakoni Estuningsih. Dheweke banjur ngakon
wong wadon kuwi supaya maca dhewe, nalika Estuningsih apa kang diketik
Bakhtiyar. Estuningsih lemes nalika maca tembung – tembung kang sajake
ngungkapake apa kang ana ing atine Bakhtiyar, yen cara saiki Bakhtiyar lagi
nembak Estuningsih kanthi cara diketik ing mesik tik. Estuningsih nyaguhi lan
bales apa kang dirasakake Bakhtiyar. Sore sawise kedadeyan kang nyenengna atine
cah loro iku, Bakhtiyar lunga rapat kayata pangajake Kaswandha, kanthi abot
ninggalana wong wadon kang tansah ditresnani. Nanging dheweke tetep lunga
menyang panggonan rapat. Ing kana dheweke ora ngenali sapa – sapa, nalika
ditakoni anitiya dheweke bingung arep jawab apa. Banjur ana Sumandhi kang
nulung dheweke. Ing jero dheweke rada ngadohi Sumandi supaya yen ana wong kang
ora seneng karo Sumandi ora ngira yen dheweke raket. Sesuwene rapat ana
Kaswandha kang nakoni babagan surat kang digawa Estuningsih kuwi mau kanthi
bisik – bisik, ngati – ati aja nganti ana wong kang krungu amarga ing
sekeliling kuwi akeh musuh sing sliwar – sliwer. Sawise ngandhake yen dheweke
arep menyang omahae Bakhtiyar sawise rapat kuwi mau, banjur Kaswandha ngencep
metu lan numpak mobil. Bakhtiyar banjur luru tumpangan kanggo ngejar Kanswandha
amarga akhtiyar kuwatir uen ana apa – apa karo kanca anyare kuwi mau. Bakhtiyar
banjur nemu prahoto sing jerone uga ana Sumandi, dheweke ditawani supaya enggal
mlebu lan lungguh ing sandhinge sing mesthine kursi kuwi kanggo Biangga. Nalika
perjalanan, Bakhtiyar ngakon sipire supaya cepet anggone nyetir prahoto lan
ngejar mobil kang ana ing ngarepe. Sopir lan wong sing padha ana ing prahoto
padha jelih – jelih ngerti mobil kang ana ing ngarepe padha bedhil – bedhilan.
Jebul mobil kuwi sing nunggangi Kaswandha, nalika mobil kuwi mandheg prahoto
sing ditunggangi Bakhtiyar uga mandheg wong – wong oadha nekani wong kang ana
ing mobil cilik kuwi mau. Kaswandha ngomong marang Bakhtiyar supaya dheweke
enggal lunga saka panggonan kuwi, lan enggal ninggahna laying kang saka
Baidowi. Kaswandha wis ngerti sapa Nyonya kapten kuwi, nanging Kaswandha durung
nganti ngandhani sapa kuwi Nyonya kapten, malah Kaswandha wis keburu ketembak.
Bakhtiyar banjur lunga nyelametna awake lan niliki laying kang ditinggal ing
omah, kanthi ninggalna Kaswandha kang ana ing panggonan mau. Tekan omah
Bakhtiyar ora nemu Estuningsih, lan dheweke nemokake once maneh, dheweke banjur
mikir yen sing bubar saka omahe ora liya ya Dhoreng, banjur Bakhtiyar niliki
laying kang ana ing pigora gambar kucing jebul layange isih ana ing panggonane.
Bakhtiyar enggal lunga saka omah tumuju daleme Gusti Mutu, dhewke ngira yen ing
buri iki kabeh sing dadi lakone ya Gusti Mutu. Satekane ing omah kang gedhe
kuwi Bakhtiyar keprungu ana swara bedhil, alon – alon dheweke bisa numoes wong
kang jaga ing lawangan, banjur dhweke keprungu ana swarane Dhoreng kang sajake
lagi gelut karo wong ing kamare Estuningsih, banjur Bakhtiyar mlebu kamar kuwi
lan nembak wong kang dadi lawane Dhoreng. Sawise Bakhtiyar bisa numpes lawane
Dhoreng kuwi mau, Gusti Mutu lan Estuningsih nemoni Bakhtiyar. Banjur wong –
wong kuwi mau padha lunga menyang kursi tengah, lan padha blaka ngenani kedadeyan
kang lagi wae kelakon. Uga ana Letnal Kolonel Beja, Sumandi, Inspektur Brata
lan telu wong kang gedhe – gedhe maneh. Neng kana Bakhtiyar ngerti yen Nyonya
Kapten kuwi Gusti Mutu, banjur padha blaka apa anane uga ana Biangga kang aweh
pawarta yen Kaswandha wis ana sing nulungi. Dadi kabeh kedadeyan kang kelakon
kuwi tumindake Dhondi, Bisu, lan wong kang kasebut Din. Kuwi kabeh sing
kepengin ngrebut notes saka Baidowi kanggo ngewangi para walanda numpes
Indonesia. Nanging wong kuwi kabeh bisa ditumpes dening Bakhtiyar.
C. Unsur
Instrinsik ing novel “Sala Lelimangan”
anggitane Suparta Brata
1.
Tema
Ing
novel “Sala Lelimangan”anggitane
Suparta Brata nyeritakake babagan roman lan perjuwangan. Yaiku perjuwangan
kanggo Negara Republik Indonesia mligine Kutha Sala saka para walanda kang arep
nyerang kutha Sala kanthi agresi kaping pindho, kabeh rahasia kuwi mung
diweruhi dening Letnan Baidowi kang wis gugur, ananging dheweke wis ninggali
notes kang isine ngenani kabeh rencanane para walanda kang dibantu para mata –
mata saka wong pribumi dhewe.
“O, menika
gagasan kula. Kula kinten menawi Letnan Baidowi nyelibaken cariyos – cariyos
sandi ing bukunipun. Langkung – langkung ingkang dipunmangertosi bab
straginipun Jendral Spoor anggenipun badhe ngawontenaken agresi angka kalih
sesampunipun 21 Juli 1947 menika. Mesthinipun sarana ukara sandi punserat
wonten buku harianipun menika. Pramila kula kepengin sanget maos piyambak buku
menika…..” ( Kaca 120 )
Novel
iki uga nyritakake babagan roman dening Bakhtiyar kang wis nemu jodho yaiku
Estuningsih adhi dulure Gusti Mutu Manikam.
“Mangkono wektu kang kapungkur. Mengkono
dhek wingi. Nanging mau bengi ?! Lan saiki ? Ah, durung suwe wiwite mikir. Lagi
dhek wingi nalika Jakfar ngladekake wedang rasa cemplang, disusul kedadean kang
ora kaancang – ancang, atine ndadak kesandung asmara. Bakhtiyar dudu pemudha
mempeng kang mligi golek kabegjane urip kanthi kepethelan megawe, nanging kaya
pemudha diwasa lumrah, atine bisa kambon pamoring wanita. Ora kanyana, asmara
bisa ngrembaka ndhredah sajrone wektu sedina. Mula Bakhtiyar sok nggagas, bisa
uga jarenen Estuningsih, Sala kuwi kutha romantic, Kutha Asmara…” ( kaca 84 )
Kutipan
ing dhuwur ngandharake yen Bakhtiyar akhire oleh gandhengan yaiku Estuningsih.
2. Tokoh
lan Penokohan
a. Tokoh
utama
1) Bakhtiyar
: Bakhtiyar kuwi sawijine wartawan ugapengarang kang kerja ing surat kabar Sang
Saka. Dheweke asli saka Surabaya lan netep ana ing Sala karo adhine.
“ Kula
Bakhtiyar. Nuwunsewu, lo, Dhik, kula wong Surabaya. Angel ajenge basa krama
kaya wong mriki.” ( Kaca 6 )
Ing
kutipan dhuwur ngandharake yen Bakhtiyar kuwi saka kutha Surabaya.
“ Eh, Dhik Bakhtiyar ! Ayo mlebu ! Iki
wartawan Sang Saka, Dhik,” ujare wong kuwi setengah marang Bakhtiyar setengah
marang pemudha panitya. ( Kaca 87 )
Kutipan
kang ana ing dhuwur ngandharake yen Bakhtiyar kuwi sawijine pengarang utawa
wartawan kang kerja ing surat kabar Sang Saka.
“Malah nganti keplayune karo adhike saka
Surabaya, manggrok dhisik nyang Mojokerto, ngreti Surabaya ora bakal aman,
nerusake ngumbara tekan Sala…” ( Kaca 85 )
“Gadhah kula emak. Nanging sakniki
kantun enten Surabaya. Kirangan. Kula tilar ngungsi, pun kalih taun niki.mboten
kepanggih malih.” ( kaca 48 )
Kutipan
kang ana ing dhuwur mbuktikake yen Bakhtiyar urip ing kutha Sala mung karo
adhine, yen emakne ana ing kutha Surabaya.
Ngenani
penokohan, Bakhtiyar kuwi duweni watak kang ora gampang percaya marang wong
kang lagi dikenal, isa nyimpen wewadi, kuwat tekade lan ora mbalenjani janji.
“Mara – mara Bakhtiyar rumangsa ora
seneng karo karep – karepe wong ayu Mutu Manikam. Saka rumangsane, wong wadon
iki duwe niyat ora prayoga, melik nduweni buku cathetan kuwi. Sanajan nganti
wektu kuwi Bakhtiyar durung mudal karepe ngarang crita roman adhedhasar buku
cathetane Baidowi, nanging menehake buku cathetan kuwi marang wong liya
Bakhtiyar suthik. Sanajan dudu duweke, nanging buku kuwi wis tumiba ing
tangane. Dadi ya kudu dikukuhi ! apamaneh dheweke wis krungu dhewe, yen Baidowi
nalika gawe cathetan – cathetan kuwi kepengin nyeritakake pengalamane marang
Bakhtiyar….. ( kaca 25 )
Kutipan
kang ana ing dhuwur mbuktikake yen Bakhtiyar kuwi pancen duweni watak kang ora
gampang percaya marang wong liyan apamaneh wong kang lagi tepang, lan Bakhtiyar
kuwi wong kang bisa nyimpen wewadi kabukti nalika dheweke diwenehi notes saka
Baidowi kang isine kuwi ngenani babagan kang penting kanggo kutha Sala, nalika
akeh wong kang padha luru cathetan kuwi, Bakhtiyar ora gampang ngewehna dheweke
milih nyimpen wewadi kuwi lan bakal diwehake marang wong kang pancen pantes
weruh babagan kuwi.
“ Nanging Bakhtiyar klebu wong kang
jiwane wis kalatih madeg – mantep. Yen wis kandha iya, angel nyelaki. Iki mau
marang Kaswandha wis kandha bakal nekani rapate cah – cah TPG, wis kandha
mangkono uga marang Estuningsih, angel atine nglalekake tugas kuwi. Mula
sanajan uda isih nggrejeh, ati rasane isih wegah tangi, nanging wekasane
dheweke iya krengkengan tangi.” ( kaca 86 )
Ana
ing kutipan dhuwur nggambarake yen Bakhtiyar duweni watak kang kuwat tekade,
tanggung jawab, lan uga ora mbalenjani janji. Kuwi kabukti nalika dheweke ana
janji karo Kaswandha arep lunga rapat karo cah – cah TPG. Dheweke meksa mangkat
sanajan dheweke lagi ngrasa kasmaran marang wong wadon kang ana ing omahe, lan
uga udan kang lagi ngguyur kuthane kuwi.
b. Tokoh
Bawahan
1) Letnan
Baidowi : Letnan Baidowi kuwi sawijine prajurit kondang wiwit bedhahe Surabaya
kang kalebu pejuwang kawakan. Letnan Baidowi kuwi kalebu lasykar tanpa panji.
“Heh, ya pancen penting. Dheweke wis
kondhang wiwit bedhahe Surabaya. Klebu pejuwang kawakan. Dheweke kuwi lasykar
tanpa panji..” ( kaca 5 )
Tembung
dheweke kang ana ing kutipan dhuwur kuwi nuduhake marang Letnan Baidowi
sawijine prajurit kondhang kang ana ing Surabaya.
“sampun, Dhik, sampun. Maturnuwun. Matur
kangmase mawon yen wonten wekdal kapurih tindak Gajahan, dalemipun Pak
Puspapura, ngaten. Layat. Wonten tentara gugur saking front Salatiga.” ( kaca 4
)
Sing
dimaksud tentara kang wis gugur ing kutipan dhuwur yaiku Letnan Baidowi kang
gugur ing tangane para walanda nalika ngemban tugas.
2) Kaswandha
Kaswandha kuwi klebu
mitra rakete Letnan Baidowi nalika isih urip, dheweke uga manggon bareng
sakomah karo Baidowi.
“Oh, Dhik
Kaswandha karepmu ? kenal maneh. Kae wonge ana ing mburi omah. Dheweke klebu
mitrane Baidowi…” ( kaca 6 )
“kamar iki biyen
dakenggoni wong loro karo Letnan Baidowi…” ( kaca 63 )
Ing kutipan dhuwur
nggambarake yen Kaswandha kuwi pancen mitra rakete Letnan Baidowi, dheweke uga
tau manggon bareng sakomah.
Kaswandha kuwi wong
kang bisa ngemban tugas kanthi tanggung jawab kang gedhe.
“wong Letnan
Baidowi nalika meh les uripe wanti – wanti tenan yen surat kuwi kudu diaturake
tenan marang Nyonya Kapten. Wanti – wanti aja nganti kecekel tangane mungsuh,
malah disebutke utamane aja nganti kecekel sing jeneng samarane Bisu…” ( kaca
72 )
Nalika
Kaswandha diwenehi tugas kanggo ngeterake notes lan cathetan kanggo wong sing
pantes oleh cathetan kuwi mau miturut Letnan Baidowi, dheweke nglakokake tugas
kuwi kanthi ngeterake titipan kuwi kanggo Bakhtiyar lan uga Nyonya Kapten.
Nanging cathetan sing kanggo Nyonya Kapten ora patiya cetha alamate lan sapa
wong kang pantes oleh cathetan kuwi mau, banjur dheweke ngati – ati supaya
titipan kuwi mau ora tiba ing tangane wong kang culika.
3) Gusti
Mutu Manikam
Gusti Mutu Manikam kuwi
klebu wayah dalem ingkang sinuwun Paku Buwana IX. Gusti Mutu klebu putri kang
wigati ing pasrawungane Baidowi. Daleme Gusti Mutu kuwi ing Salatiga dienggo
umpetan para pejuwang sing dipimpin Baidowi. Gusti Mutu Manikam duweni watak
prei lan trengginas, ramah, agung sikepe uga pasuryane, grapyak, ngajeni marang
sapa wae.
“Mangga Dhimas.
Panjenengan rak kang asma Mokhammad Bakhtiyar, ta ?” ujare kanthi grapyak. (
kaca 22 )
Ana
ing kutipan dhuwur nggambarake yen Gusti Mutu Manikam kuwi duweni watak kang
grapyak marang sapa wae, kabukti nalika piyambake nyumanggake Bakhtiyar kang
saka rakyat biyasa, piyambake katon ngajeni Bakhtiyar.
“maklum mbakyu menika taksih enem, ayu,
sugih, bandara wayah dalem, aktif ing organisasi kaprajuritan, pihak – pihakan,
mila ugi kathah kanca lan mengsahipun,” ( kaca 52 )
“nanging mbakyu pyambak wiwit alit
pancen sampun pinter. Samenika nampi tugas menapa ngaten, lo, ing babagan
pemerintahan.” ( kaca 53 )
Kutipan
ing dhuwur ngandharake yen Gusti Mutu Manikam kuwi wong kang trengginas kabukti
piyambake trampil lan aktif ing organisasi keprajuritan, lan awit cilik mula
piyambake wisp pinter.
4) Estuningsih
Estuningsih kuwi
sawijine wong lola, dheweke isih sedhereke Gusti Mutu Manikam saka ibuke.
Estuningsih duweni watak kang bisa nyimpen wewadi kanthi tanggung jawab kang
gedhe, dheweke uga setya marang Bakhtiyar.
“layang iki arep daksimpen sing primpen.
Aku kuwatir kaya dene notes Baidowi, bakal dadi rebutan,” ujare Bakhtiyar.
“Dislempetake mburi pigora gambare
kucing ndhekem kuwi wae.” Estuningsih urun rembug.
“yen ana apa – apa, upamane prampog
mrene kaya mau bengi, aja pisan – pisan nyawang gambar kucing iki, ya Dhik.”
Pesene Bakhtiyar.
Estuningsih
tetep jaga lan nyimpen wewadi kang dititipake Bakhtiyar marang dheweke, nganti
wektune dheweke ditimbali mbakyune lan ditakoni babagan surat kuwi mau dheweke
ora blaka apa anane, amarga dheweke wis dipesen Bakhtiyar supaya jaga surat
kuwi mau kanthi ati – ati banget, aja nganti ana sing ngerti babagan surat kuwi
mau sanajan ta mbakyune nanging Estuningsih tetep ora gelem blaka marang
mbakyune. Kabeh kuwi mau kabukti ing kutipan ngisor iki :
“Kula mboten mangertos!” ujare
Estuningsih pandirangan.
“kowe oleh blaka,” ujare Bakhtiyar lugu.
“Nanging….?! Panjenengan ora duka, Mas ?
Bakhtiyar gedheg. Tangane Estuningsih
digegem, kanggo ngyakinake.
“wonten pigora gambar kucing, ing griya
keprabon!” ujare Estuningsih.
Kutipan
ing dhuwur cetha banget yen Estuningsih kuwi pancen bisa nyimpen wewadi,
kabukti nalika kabeh perkara wis gambalang dheweke tetep wae ora wani blaka
sedurunge diijinke dening Bakhtiyar.
5) Biangga
Biangga kuwi isih
anakdulure Gusti Mutu Manikam. Dheweke klebu wong kang bener, dheweke
trengginas.
“Kadospundi
panjenengan kok lajeng kagungan pikiran telpon keng mbakyu mriki ?” pitakone
Sumandi marang Biangga.
“Kaswandha rak
kandha marang aku, yen surat sandi kuwi disimpen ing keprabon. Olehe kandha
bisik – bisik, jare kuwatir yen ana wong liya sing krungu. Dheweke sajak
kuwatir wae. Lan sopiran prahoto nalika karo kowe ngenteni prahoto budhal kaae,
aku weruh glibete Ndaramas Dhondhi karo wong loro numpak mobil. Lan Kaswandha
nyangklong karaben mlebu kesusu ing mobile. Sajake wong – wong kuwi padha cepet
– cepetan marani laying. Mula aku mrentahake kowe ngaturi Pak Beja mrene, dene
aku dhewe terus nelepon mrene supaya mbakyu utusan Dhoreng nemoni Jeng Tuning,
njaluk surat kuwi. Dakkabari yen sing nggawa lan ngreti dununge laying sandine
Letnan Baidowi kuwi dhestun Tuning. Mangka Tuning ing omahe Mas Bakhtiyar ing
keprabon. Dakkon ngati – ati yen ketemu Ndaramas Dhondhi.” ( kaca 122 )
Kutipan
ing dhuwur mbuktikake yen Biangga kuwi trengginas anggone numpas mungsuh
kabukti nalika dheweke ngerti yen mungsuhe arep jupuk cathetan saka Baidowi
kang disimpen dening Estuningsih dheweke age – age telepon mbakyune supaya
ngutus Dhoren jemput Estuningsih.
6) Dhoren
Dhoren kuwi pengawale
Gusti Mutu Manikam, dheweke duweni watak kang kasar, grusa – grusu nanging
setiya marang Gusti Mutu Manikam. Tembung kuwi bisa kabukti ing kutipan ngisor
iki :
“Oh, nuwunsewu,
Dhimas. Menika wau Dhoreng, rencang kula. Pancen tindakipun kasaripun mboten
jamak. Gek grusa – grusu. Nanging manahipun sae, kok. Setya sanget.”
7) Sumandi
Sumandi kuwi sawijine
wartawan senior saka pusat sing biyasa dolan ing sang saka. Sumandi iki duweni
watak kang gampang nuduh wong sedurunge ngerti apa kang sebenere wis kedadeyan.
“Nanging buku
kuwi saiki wis ora neng aku, Mas.” Uajre Bakhtiyar.
“Heh ?! Priye ?!
koksilihke sapa ?” pitakone Sumandi kagaet.
“Ilang dicolong
uwong ing omahku. Mau bengi omahku diobrak – abrik maling!”
“hus !! kowe
priye ta, dhik ?!” panyentake Sumandi, kaya – kaya kuwasa srengen marang
Bakhtiyar. Kaya – kaya Bakhtiyar salah gedhe, dipasrahi barang aji kok
diilangake! Mripate nganthi mlothot nyawang Bakhtiyar.”
Kutipan
ing dhuwur ngandharake yen Sumandi gampang nyalahake wong, sedurunge dheweke
ngerti penjelasan kang wigati.
8) Dhandi
Suhirman
Dhandi kuwi wong saka
front Salatiga. Dheweke wong saka pemerintah pusat jogya sing duwe warisan ana
Bumi Salatiga.
“ngatos – atos kalihan Mas Dhonshi, lo,
Dhimas. Piyambakipun menika nunggal leluhur kalihan semah kula, nanging mboten
nginten babar pisan kula menawi piyambakipun mentala tumindak kados mekaten.” (
kaca 116 )
Kutipan
ing dhuwur ngandharake yen Dhandi kuwi duweni sipat kanga la, dheweke klebu
tangan kiwane walanda. Dheweke kang wis jupuk notes sing diwehake Letnan
Baidowi marang Bakhtiyar, lan dheweke uga sing wis nglarani Jakfar.
9) Letnan
Kolonel Beja
Letnan Kolonel Beja
kuwi sing ndhapuk tim komandho Intelligance Service, klebu priyagung pemerintah
reoublik Indonesia sing wigati ing Yogya.
“Inggih, Jeng. Sampun wiwit wangsulipun
saking Birma kita tansah ngawat – await priyagung protolan Breda menika.
Sajakipun perang ing Birma menika kathah sekedikipun sampun nggrigikaken
moralipun. Piyambakipun tansah cuwa kalihan kawontenan ing sakupengipun. Cuwa
wangsul ing Kraton Surakarta Hadiningrat sampun brebah dados kita Republik
Indonesia, lan piyambakipun boten angsal warisan keprabon Hadiningrat babr
pisan…” ( kaca 124 )
Kutipan
ing dhuwur ngandharake yen Letnan Jendral Beja kuwi pancen wong kang adil,
dheweke ,belani kang bener.
10) Bisu
Bisu kuwi sawijine wong
kang uga tangan kiwane walanda.
“La samenika
Bisu wonten pundi ?” pitakone Nyonya Kapten alias Gusti Mutu Manikam
“La kuwi sing
kudu digoleki. Muga – muga wong kuwi durung maca laying iki. Marga dheweke dudu
anggota kita. Bisa wae telik sandine Landa. Yen wis klakon maca laying iki,
bisa – bisa dilapurake marang komandane yen pihak Republik Indonesia wis
mangerteni siyasat agresine angka loro Jendral Spoor, terus pihak Landa gawe
siyasat anyar. Layang iki wis ora kena dipercaya. Muga – muga Bisu durung maca
laying iki.” Katrangane Letkol Beja.
Kutipan ing dhuwur kuwi
mbktikake yen Bisu kuwi pancen wong kanga la, dheweke klebu mata – mata saka
walanda, kang arep numpas Indonesia.
11) Jendral
Spoor
Jendral Spoor yaiku
jendrale angkatan perang Walanda ing Indonesia. Kaya adate yen walanda jaman
biyen ya mung duwe niyat kanggo numpes Indonesia.
“Langkung – langkung ingkang
dipunmangertosi bab strateginipun Jendral Spoor anggenipun badhe ngawontenaken
agresi ingkang kaping kalih sesampunipun 21 Juli 1947 menika…” ( kaca 120 )
Kutipan
ing dhuwur mbuktikake yen Jendral Spoor kuwi duweni niyat kang ala marang
Indonesia yaiku arep numpes kanthi nganakake agresi kaping pindho.
12) Jakfar
Jakfar kuwi adhine
Bakhtiyar kang lagi lungguh ing bangku SMP, dheweke kuwi bocah kang ngabekti
marang kangmase.
“Mulakna tah, teleka arek. Gae wedang,
ngliwet, mangsak iku lak gaenane arek wedok, tah ? Dudu jaka koyok aku ngene
iki,” ujare Jakfar.
Kutipan
ing dhuwur kuwi sawijine panemune Jakfar kanggo kangmase kang seprene durung
duwe gandhengan, Jakfar kuwi klebu bocah kang ngabekti marang mase, kuwi
kabukti dheweke siyaga gawe wedang lan sapanunggale kanggo kangmase kang wis
kerja kanggo uripe wong loro.
3. Alur
Alur kang digunakake ing novel “
Sala Lelimangan” anggitane Suparta Brata iki alur campuran. Amarga ing novel
iki sanajan ta nyeritakake kedadeyan awit tepangane tokoh – tokoh nganti anane
konflik – konflik, nanging sedurunge kuwi uga ana flashback kang nyeritakake
kahanan biyen kang dialami dening Letnan Baidowi kang wis gugur banjur kabeh
perkara gamblang.
“dina – dina kang pungkasan uripe
Baidowi tansah karo aku, Mas. Wondene ing dina Selasa tanggal 1 September –
dadi seminggu kepungkur – dheweke ora kumpul karo aku. Iki kajuligane Letnan
Baidowi. Ngreti panjenengan, Mas, apa wigatine tanggal kuwi ?” pitakone
Kaswandha.
Bakhtiyar gedheg.
“Dina kuwi, Jendral Spoor, jendrale
angkatan perang walanda ing Indonesia, niti priksa kahanan front sakupenge
Salatiga – Magelang. Sawise kuwi mesthi wae Spoor gawe sketsa tulisane Spoor
kuwi ditulis kanggo Van Moo king Jakarta,” ( kaca 65 )
4. Setting
a) Latar
Tempat
1) Ing
jero omahe Bakhtiyar
Kutipan : “Jakfar ora keduman rembug temenan. Sawise maspadakake mobil kang
warnane ijo lethek kuwi lunga, lagi Jakfar mlebu ngomah. Tangane nggegem notes
tinggalane dhayoh.” ( kaca 2 )
2) Dalem
Puspapuran
Kutipan : “Dalem Puspapuran wis kebak wong nglayat. Sing akeh – akeh macak
lasykar, ana Tentara pelajar, ana BPRI, ana Basrisan Bantheng.” ( kaca 5 )
3) Daleme
Gusti Mutu Manikam ing Kampung Mangkuyudan
Kutipan : “Nanging omah loji gdhe kang padha diparani kuwi padhange kaya rina,
sanajan ora nganggo lampu listrik, nanging lampu gas kompan, gaspom utawa
petromak modhel kuna dipasang gumandhhul ing pyan. Omah kuwi gedhe lan padhang,
nanging sepi sajak ora ana wonge. Bakhtiyar mgira – ira omah magrong – magrong
kuwi dununge ing Kampung Mangkuyudan.” ( kaca 19 )
4) Rumah
Sakit Kadipala
Kutipan : “Enggih empun, Pak. Anu, diterke teng rumah sakit Kadipala mawon.”
Tekan Kadipala, Jakfar enggal kapasrahake dhokter jaga. ( kaca 34 )
5) Ing
Dalan Kartasura - Sala
Kutipan : “Sopir prahoto kang sjak ugal – ugalan, ora gelem nglakokake prahotone
alon – alonan. Dalan Kartasura – Sala jembar nanging watune wis padha mringis,
aspale entek, malah ana ledhokan – ledhokan ing tengah dalan kang ngemplung
banyu.” ( kaca 95 )
b) Latar
Waktu
1) Wayah
Awan
Kutipan : “Wis jam loro, lo, Cak. Gak sida nylawat tah , awak pena ?” pitakone
Jakfar saka meja setlikan. ( kaca 5 )
2) Wayah
Sore
Kutipan : “ Luwih tliti, luwih jinggleng. Karepe arep disinauni temenan. Nanging
ora bisa. Mripate arep banget. Jakfar teka ngladekake wedang sore. Terus wae
disruput. Gaber – gaber.” ( kaca 10 )
3)
Wayah
wengi
Kutipan : “ Lampu listrik ing Sala nalika samana uripe mrelip – mrelip marga
voltasene kurang banget, mula sanajan nganggo listrik kutha yen bengi tetep
krasa surem.” ( kaca 18 )
4) Wayah
Esuk
Kutipan : “Bakhtiyar tangi gragapan. Wis padhang. Lawang, cendhela wis dibukaki.
Keprungu swarane wong wadon menyanyi. Bakhtiyar njenggelek dheweke eling yen
ora turu ing kamar, adhine ora ana, lan wong wadon sing menyanyi kuwi wong ayu
sing mau bengi nginep ing omahe kono.” ( kaca 61 )
5. Sudut
Pandang
Novel
Sala Lelimangan karya Suparta Brata iki nggunakake sudut pandang wong katelu,
amarga ing crita novel iki panganggit ora duweni peran, penganggit mung
nyeritakake kahanane wong liya.
6. Amanat
Amanat
kang bisa kapetik saka novel Sala Lemilangan karyane Suparta Brata iki yaiku
kita kudu ngati – ati marang wong lagi dikenal aja gampang percaya, yen
diwenehi wewadi kita kudu bisa nyimpen wewadi kuwi kanthi tanggung jawab kang
gedhe.
D. Kelebihan
Ing
novel Sala Lelimangan iki akih banget pemahaman lan ilmu kang bisa kapetik
salah sijine yaiku bahasa kang maneka warna ing novel iki kayata ngoko, krama,
uga anane dhialek saengga kita uga bisa sinau basal an dhialek, ing novel iki
nyaritakake kahanan ing taun 1947 kang akeh banget organisasi – organisasi kang
ana ing tau kuwi. Lan organisasi – organisasi kuwi ya dicantumake ing novel
iki, saengga kita ora mung bisa maca crita novel namung uga bisa nyambi sinau.
Novel iki uga dilengkapi karo roman saengga critane ora monoton katuju ing
pejuwangan namung uga ana kombinasi sing ora gawe bosen wong kang maca. Kita
uga bisa mangerti kaya piye pejuwangane para pahlawan nalika mejuwangake
kamardikane Republik Indonesia, saengga ndadekake kita tambah rasa patriotism,
lan uga tresnane marang Indonesia iki.
E. Kelemahan
Kekurangan
ing novel iki angel ditemoni, mungkin kekurangane ana ing babagan panulisan
utawa pengetikan kang salah kayata panulisan tembung pancen ing kaca 21, ing
kana ditulis kanthi tambahan huruf “k” ing ngarep tembung. Sing kapindho yaiku
anane panulisan kang ora ajeg kayata tembung Mangkono ing ukara siji, banjur
ing ukara selanjute dadi Mengkono.
F. Nilai
Buku
a) Nilai
Moral
Saka novel iki kita uga
bisa sinau saka tumindake Gusti Mutu Manikam kang duweni sipat grapyak, ngajeni
marang sapa wae wonge. Ora mandheng saka wong sugih utawa mlarat, kabeh padha
wae sing bedhakake mung tumindake kang prayoga utawa ala. ora mung saka
tumindake Gusti Mutu Manikam wae kang bisa kita petik namung uga saka tokoh –
tokoh liya kang duweni watak kang prayoga.
b) Nilai
Sosial
Saka novel iki kita
bisa niru tumindake Bakhtiyar kang duweni watak ora gampang percaya marang wong
kang lagi dikenali, nanging tetep ngajeni wong kang lagi ditepangi kuwi mau.
Ora mung kuwi wae kita uga bisa sinau saka tumindake Bakhtiyar kang seneng
paweh pitulung kayata nulungi Estuningsih nalika dirudapeksa dening Dhoreng,
terus nulungi Dhoreng nalika lagi tarung karo Dhondhi kang duweni sipat ala.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar